zaterdag 6 juni 2009

toemaatje: weg met rode rem, leve de groene doorgang

U kent ze wel. De rode remmen die men op meer en meer plaatsen installeert. De bedoeling is dat het verkeer aan een aanvaardbare snelheid de bebouwde binnen rijdt. De rem springt op rood als je te snel komt aangereden. Te verdedigen, zou ik zo zeggen, ware het niet dat het toch af en toe op de zenuwen kan werken. Zeker wanneer de sensor die de snelheid meet zo nipt is afgesteld dat het licht zelfs op rood springt bij lagere dan toegestane snelheden. Het gebeurt. Zelf vastgesteld.
Bij zulke rode remsystemen ontwikkelen automobilisten echter eigenaardige gedragingen. Ze rijden extra snel langs de sensor, zodat het licht pas achter hun rug op rood springt. Ze gaan op de rem staan vlak voor de sensor, en eens deze gepasseerd, geven ze opnieuw volle gas. Of ze rijden te snel en rijden vervolgens door het rode stoplicht, alsof er niets aan de hand is. Ik denk dat dit systeem niet echt het beste is. Het komt erg bestraffend over terwijl we het er toch over eens zijn dat er beloond moet worden. Tja.
Daarom heb ik een voorstel. Laat ons de rode remmen veranderen in groene doorgangen. Dit betekent dat het verkeerslicht normaal op rood staat, en dat het pas op groen springt wanneer de automobilist aan gepaste snelheid aan komt gereden. Hij wordt dus beloond voor zijn of haar voorbeeldig bedrag. Stuur me naar het parlement, en ik zorg ervoor.
(Ik weet dat we met dit soort toemaatjes de economische crisis niet gaan oplossen, maar er moet ook aandacht voor details blijven, zelfs in tijden van crisis).

1 opmerking: